Tips om van thuis uit te werken tijdens de coronacrisis.

We lijden allemaal onder het coronavirus. Veel mensen moeten nu van thuis uit werken, of worden technisch werkloos gesteld. We moeten zoveel mogelijk vermijden dat we in contact komen met onze medemensen, en mogen daardoor niet of nauwelijks naar buiten komen. Bij veel mensen neemt de verveling al stilaan toe, en weten niet zo goed hoe ze hun dagen moeten vullen. Mensen die van thuis uit moeten werken worden bij noodzaak gedwongen om een andere routine aan te nemen, en weten niet zo goed hoe ze hierbij moeten omgaan. Door dat ze thuis zijn blijven ze vaak te lang in hun bed liggen, waardoor ze die dag zelf nog veel werk moeten inhalen, en nemen niet de moeite om hun deftig te kleden of op te maken. Toch is het belangrijk om zoveel mogelijk je normale routine te blijven aanhouden, en dat kan je waarmaken met onderstaande tips. Moet jij tijdens deze moeilijke periode van thuis uit werken, en heb je nood aan een vast routine? Dan zijn deze 10 thuis werk tips zeker wat voor jou.

thuis werk

Tips om van thuis uit te werken

Blijf niet in bed

Begin niet in je bed al mails te lezen en te beantwoorden, maar sta op.

Veel mensen die van thuis uit moeten werken blijven nu vaak wat langer in hun bed liggen dan normaal. Het werk word hierdoor opgeschoven, en vaak moet men dan nog langer blijven doorwerken dan hun oorspronkelijke werkuren op kantoor zijn. Blijf ook niet in bed liggen om van daaruit al je mails te lezen en te beantwoorden, sta op en maak je klaar voor aan een “normale” werkdag te beginnen. Het is zelfs beter om je wekker te zetten op hetzelfde uur wanneer men op zou staan voor te gaan werken, zo kan men zijn gewone routine behouden en heb je in de ochtend wat meer tijd om te douchen, of om even een boek te lezen ter ontspanning. Begin te werken op hetzelfde uur als op kantoor.

Behoud of creëer een ochtendroutine

Douchen, aankleden, ontbijten (zonder gsm of tablet) en dan pas opstarten.

Behoud je normale ochtendroutine. Sta op hetzelfde uur op als men normaal zou opstaan tijdens een gewone werkdag, zo behoud je meer tijd over om te douchen, aan te kleden, op te maken of te ontbijten. Zo heb je eventueel ook nog tijd over om andere dingen te doen zoals bv. sporten. Zorg er wel voor dat je nog steeds op hetzelfde uur begint met werken, en dat met zo weinig mogelijk een gsm of een tablet in de buurt te hebben. Deze kunnen je namelijk snel afleiden, en dan ben je in no time even door je Instagram feed aan het scrollen.

Ga even naar buiten

Zorg dat het geen eentonige sleur bed-bureau-bed wordt.

Van thuis uit werken heeft ook zo zijn voordelen. Zo kan je af en toe eens een pauze inlassen wanneer je dat zelf wilt. Blijf tijdens je pauze niet binnen zitten maar ga eens even naar buiten om een wandeling te maken. Een frisse lucht nemen kan goed doen en kan absoluut geen kwaad. Je krijgt er energie van, en je kan eens even je gedachten verzetten. Hou er natuurlijk wel rekening mee dat je zo weinig mogelijk contact maakt met andere mensen. Hou dus zeker 1,5 m afstand van elkaar en vermijd grote groepen.

Zorg voor je leefruimte

Ruim je werkplek op, dan wordt het ook fris in je hoofd.

Niet iedereen die van thuis uit werkt, beschikt over een bureau. Sommige mensen werken nu vanuit hun zetel, bed of eettafel. Toch is het belangrijk om werk en privé gescheiden te blijven houden. Wanneer al je werk er voor die dag erop zit moet je ervoor zorgen dat je computer, papierwerk, en alle andere noodzakelijke dingen die je nodig hebt om te werken, om deze zo snel mogelijk op te ruimen. Zo blijf je niet de hele dag in werksfeer hangen en is al het werk die de volgende dag gedaan moet worden niet meer zichtbaar wanneer men s’avonds languit voor de tv gaat hangen.

thuis werk

Feel cute

In plaats van een flanellen pyama, kies voor een andere makkelijke werk-outfit.

Het is verleidelijk om in je pyjama of joggingbroek te blijven zitten wanneer men van thuis uit werkt. Toch is dat niet aan te raden. Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat men minder energie heeft, en minder goed werkt wanneer we in onze pyjama blijven zitten. Kleed je dus hetzelfde aan, als dat men ook zou doen wanneer men zou moeten gaan werken op kantoor. Draag je normaal tijdens een werkdag make-up? En breng je je haar netjes in model? Blijf ook deze routine aanhouden. Je gaat merken dat je veel meer zin gaat hebben om te werken, dan wanneer men gewoon in een pyjama zou blijven zitten.

Neem een échte lunchpauze

Eet niet snel-snel aan je bureau terwijl je je mailbox blijft checken.

Nu je toch van thuis uit aan het werk bent, is het gemakkelijker om zelf je lunch te bereiden. Je hebt alles wat je nodig hebt voor je lunch in handbereik, en je kan zelfs nog even snel een maaltijd klaarmaken. Hou dan wel de lunchtijden van je werk aan, om zoveel mogelijk je normale routine te behouden. Ga je lunch niet voor de tv opeten maar zet je even neer op een rustige plaats in huis. Ga desnoods even buiten op een bankje zitten en eet daar op je gemak je lunch.

Blijf gezond eten

En weersta aan de snackvoorraad. 

Omdat je van thuis uit werkt heb je ook toegang tot je volledige snackvoorraad. Het is dan ook erg verleidelijk om tussendoor wat meer te gaan snacken. Helaas zitten daar vaak niet zo gezonde snacks bij, en dat is natuurlijk slecht voor onze gezondheid en voor ons gewicht. Het is dan ook erg belangrijk om discipline op te leggen en de voorraadkast te sluiten gedurende de werkdag. Haal max. 1  snack uit de kast, en haal voldoende fruit in huis. Zo kan men tijdens het vieruurtje een gezonde snack nemen in plaats van snel even wat snacks uit de kast te halen.

En drink genoeg (bruis)water!

Je hebt thuis geen collega’s die een drankje voor je brengen, dus je zal er zelf aan moeten denken om regelmatig te drinken. En houd het bij water, dat hydrateert beter dan koffie of frisdrank. Voor wie graag bruiswater drinkt, is SodaStream (www.sodastream.be) extra handig: je hoeft met het toestel van SodaStream in deze “lockdown”-periode niet naar de supermarkt en kan de cilinders makkelijk online bestellen. Met 1 cilinder kan je tot wel 60 liter bruiswater maken. Je spaart dus bovendien heel wat plastic wegwerpflessen uit, dat is goed voor het milieu!

sodastream

Beloon jezelf

Maak een lijstje met beloningen en maak er gebruik van wanneer je je doelen hebt behaald!

Plots van thuis uit moeten werken is niet zo simpel, er zijn tal van afleidende factoren en het is dan moeilijk om de concentratie te behouden. Stel een aantal doelen op die die dag bereikt moeten worden op gebied van werk. Wanneer je deze doelen behaald heb mag je jezelf hiervoor belonen. Maak een lijstje met je doelstellingen en de beloningen die je hiervoor krijgt. Hou het simpel en realistisch. Zo kan je bijvoorbeeld een beloning voor jezelf opstellen, dat je even 5 min. op je gsm mag wanneer je een aantal mails hebt beantwoord. Wanneer je een wat grotere doelstelling moet behalen kan je eventueel je beloning hiervoor ook vergoten.

BONUSTIP:

Doe af en toe een powernap

Gewoon omdat het kan, en je knapt ervan op!

De meeste mensen nemen tijdens hun break een rookpauze of eten snel een snack. Omdat jij nu van thuis uit werkt, heb jij de mogelijkheid om een powernap te doen. Maak er gebruik van wanneer jij denkt dat je het nodig hebt. Korte powernaps (10 – 20 minuten) verlagen het stressniveau en verhogen de productiviteit. Een dutje van een uur herstelt je hersencapaciteit zodat je beter in staat bent om nieuwe informatie op te slaan. Slaap werkt beter en langer dan caffeïne, dus die kop koffie als alternatief kun je ook wegwuiven. Met de powernap stimuleer je bovendien een deel van je hersenen dat je helpt met creatief denken.

Werk jij momenteel al van thuis uit?

beauty secrets

0
Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *